konversation

Nu vet jag att jag är ute på farliga marker när jag startar en ny tråd men som ni ser så blir detta ett mycket långt inlägg och dessutom kanske en väldigt kortvarande topic (förhoppningsvis inte).

för ett tag sedan så vart jag, som så många andra gånger, vansinning över hur riksmedian(tv 4, svt, text-tv o.s.v.) i sverige hanterar sportnyheter och detta inte bara inom fotoll.. för er som är intresserade över vad som blev resultatet av en mail-kontakt med en slags representant på tv 4 så är det bara att läsa vidare. jag vore mycket intresserad utav vad ni har för tankar m.m.!!

jag kan försäkra er om att mitt omogna språk försvinner efter mitt första inlägg! here we go:

-------------------

"frere" till tv 4:

När ska svensk media bli vad det borde vara? för visst ska väl media och åtminstone tv 4 vara objektiva och rapportera för alla på sätt där man inte favoriserar en viss grupp människor. ja, det gäller väl att uttrycka sig så formellt som möjligt för att bli hörd - för egentligen har jag lust att skriva och fråga "varför inne helvete både tv 4 och svt alltid rapporterar
sportnyheter ur 08:ornas perspektiv?" ikväll spelade kalmar ff europa league kval mot ett bra lag från bulgarien - på fotbollskanalen står
det om hur hammarby TAPPADE sin ledning - om det hade varit tvärtom, hade det stått hur hammarby HÄMTADE upp och vann. trots allt mötte hammarby ett topplag i SE men självfallet skriver man ur 08:as perspektiv. jag tar en sista risk med att uttrycka mig med de färger som jag känner just nu: "kan ni 08-nollor sluta smeka varandras rumpor, släppa flaggan och komma in i matchen. allt handlar inte om era förbannade stockholmslag."

detta är inte första gången detta händer..

-------

Hej "frere".

Tack för ditt mail. Vi arbetar för en objektiv och nyanserad rapportering av alla lag. Artikeln som jag tror du syftar på hade rubriken "Bajen tappade på övertid" och handlade om matchen Sundsvall - Hammarby. Anledningen till rubriken var helt enkelt att Hammarby ledde matchen, men sedan tappade ledningen på övertid, svårare än så var det inte. Hade situationen varit den omvända hade vi självklart skrivit att sundsvall tappade på övertid.

Med vänlig hälsning

X
Sporten

----------

Hej X!

med all respekt för dig så börjar jag nu tveka på att du har någon koll på hur media utbudet ser ut. min första reaktion (även andras) på ditt svar, att det hade varit omvänt om sundsvall hade tappat var - "faan heller!"
snälla du, du som har möjlighet att bättre kolla andelen artiklar med hammarby kontra Öster som ju faktiskt är ett större lag än HIF både vad gäller maratontabell och historik i medaljer m.m. - gör det och återkom sedan i all ärlighet och berätta hur många fler artiklar hammarby har. om man ska följa NÅGON princip hur lagen följs så brukar det ju vara topplagen i en serie som får mest uppmärksamhet, 08-lagen är uppenbarligen undantaget. JAG har åtminstone förståt att det handlar om att sälja så många artiklar som möjligt, att det är därför det inte står att TOPPLAGET Sundsvall lyckades undvika skrällförlust mot ett bottenstridande hammarby på 10:e(!!) plats. denna uppfattningen, tycker jag, börjar bli mer och mer allmänt känd utanför stockholms gränser. nu ska en dum, och evigt tacksam smålandsbonde ut och bygga gärdsgårdar i väntan på svar från stora vackra Stockholm.

-------------

Hej "frere".

Anledningen till att Hammarby får mer uppmärksamhet än ett lag som Öster hänger helt enkelt ihop med att Hammarby har måndubbelt fler supportrar. Varje match som sänds i Superettan där Hammarby är med och spelar har mycket större tittarsiffror än någon av de andra matcherna. Intresset för Hammarby är med andra ord störst, och därför får Hammarby mest uppmärksamhet, trots att de inte på något sätt är störst fotbollsmässigt i SE.

Med vänlig hälsning

X
Sporten

--------------

Hej X!

Först och främst, tack för att du har svarat på mina mail! Jag anar att det inte är du som skriver rubrikerna eller bestämmer vad tv 4 ska skriva om och således inte har mycket att lastas för. det är ju sällan, om någonsin, som man får prata med det högsta hönset när det kommer till sådant här. men jag måste också påpeka att du till slut motsa dig själv. jag vet att det är lätt att manipulera vad du vill ha sagt genom att plocka ut vissa delar i vad du säger MEN du sa att:

"Hade situationen varit den omvända hade vi självklart skrivit att sundsvall tappade på övertid."

För att sedan äntligen "erkänna" att:
"Intresset för Hammarby är med andra ord störst, och därför får Hammarby mest uppmärksamhet, trots att de inte på något sätt är störst fotbollsmässigt i SE."

Jag förstår att det TYVÄRR MÅSTE vara på detta viset. alla vill sälja mest och bäst. sedan skiter man i om det är välbalanserat eller objektivt.
Men med dessa förutsättningar så får Stockholm acceptera att hatet (åtminstone inom sport) på "landsbygden" kommer förbli eller t.o.m. växa.

Jag vore gladast idag om du skulle kunna leta dig fram till det högsta hönset du hittar i hönsgården där uppe på tv 4 och skicka en hälsning och be honom eller henne att sluta kalla tv 4 för RIKS- media och -tv för det är de inte.

Tack igen X.

MVH
"frere"

--------
_________________
KFF har Erik Israelsson och Sveriges smartaste fans

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0